Style zarządzania

Ewolucyjna teoria przywództwa

Styl zarządzania to ustalony, wybrany przez przełożonego sposób wpływania na pracowników tak, aby postępowali oni zgodnie z jego oczekiwaniami. Można przyjąć, że największym osiągnięcem lidera jest wychowanie swoich następców, lub pracowników zdolnych do wykonywania różnych zadań w firmie. Oznacza to wyposażenie pracownika nie tylko w odpowiednią wiedzę i umiejętności, ale również nawyki samodzielnego działania, zaangażowanie, proaktywność i motywację. A zatem rola lidera będzie różna w zależności od aktualnej gotowości pracownika.

Ewolucyjna teoria przywództwa Herseya i Blancharda zakłada, że skuteczność konkretnego stylu zarządzania ludźmi zależy od stopnia dojrzałości pracowników. Dojrzałość w rozumieniu Herseya i Blancharda to motywacja i chęć brania odpowiedzialności za powierzone zadania oraz doświadczenie i umiejętności zawodowe. W miarę rozwoju stopnia dojrzałości podwładnego, powinien się zmieniać styl oddziaływania na niego.

Wyróżnia się cztery style kierowania odpowiednie do stopnia dojrzałości pracowników:

S1 INSTRUOWANIE, kierowanie

S2 KONSULTOWANIE, coaching

S3 WSPIERANIE, support

S4 DELEGOWANIE

Przełożony w myśl tej teorii powinien w sposób ciągły troszczyć się o rozwój swoich pracowników, pomagając im w osiąganiu coraz to wyższego stopnia dojrzałości. Pozwala to mu na stopniową zmianę stylu kierowania. Zarządzanie ludźmi wymaga od kierownika elastyczności w zachowaniu i podejściu do każdego pracownika osobno. Poniższa koncepcja często ilustrowana jest przykładem ścieżki rozwoju nowego pracownika w firmie, ale należy pamiętać, że reguły mają odniesienie nawet do poszczególnych zadań (nie tylko stażu w firmie), kiedy pracownik np. jest obeznany z jakimś szczególnym zagadnieniem (np. z powodu hobby, doświadczenia w poprzedniej pracy) przyjmuje rolę R3/R4 i odwrotnie, gdy zostanie przydzielony do nowego zadania, zadania w którym zmieniły się ostatnio np. przepisy, albo zmieni wydział, departament może być na poziomie R1/R2.

Charakterystyka stylów zarządzania

STYL KIEROWANIADZIAŁANIACELE
STYL S1
INSTRUOWANIE, kierowanie

SKIEROWANY DO R1
Etap pierwszy – nowy pracownik

Sprawdza się w stosunku do pracowników zmotywowanych,
 ale z niskimi kompetencjami, np. nowy pracownik w firmie.
Nauka wykonywania nowych zadań:
– Precyzowanie zadań.
– Jasne, klarowne i dokładne instrukcje działania.
– Pomoc merytoryczna, szkolenie, nauka.
– Pokazywanie rozwiązań, procedur, porządku przyjętych w firmie.
– Dostarczanie narzędzi pracy, wiedzy i pomocy.
– Zachęcanie do aktywności, pewności siebie, zadawania pytań, np. Jak nie wiesz – pytaj; Zawsze możesz przyjść po radę.  
– Wprowadzanie atmosfery akceptacji dla popełniania błędów – ułatwianie „wdrożenia” się w pracę.
– Stopniowanie nauki: dawaj coraz trudniejsze zadania, doceniaj małe sukcesy.
– Obserwowanie postępów pracownika, lub regularne kontrole, raportowanie, rozmowy. 
Podtrzymanie motywacji, wyposażenie w narzędzia.
– Wzmocnienie pewności siebie pracownika w nowym firmie, zespole, środowisku.
– Wspieranie nauki, rozwoju, poznawania organizacji, zakresu obowiązków, procedur, dokumentacji.
– Pokazywanie większego horyzontu, celu wykonywanych zadań.
– Kilkukrotne pokazywanie na przykładach sposobu wykonywania obowiązków.
– Czytelne określanie oczekiwanego sposobu i jakości wykonywania zadań przez pracownika.
– Przyzwolenie na popełnianie błędów.
– Uznanie dla postępów i podnoszenie poprzeczki.
– Regularna kontrola postępów, pytania o to, czego się nauczył tego dnia, co było trudne, co zrobiłby inaczej.
STYL S2
KONSULTOWANIE, coaching

SKIEROWANY DO R2
Etap drugi – pracownik wdrażany w pracę.

Najlepszy dla pracowników,  którzy mają małą motywację i niski Poziom kompetencji, ale z jakiś względów są organizacji potrzebni. Może to być również pracownik, który stracił wiarę w siebie i zapał do pracy w wyniku „rzucenia na głęboką wodę”.
Doskonalenie wykonywania zadań:
– Coaching pracownika – informacje zwrotne na temat działań       pozytywnych i negatywnych, obserwacja pracy, jasne komunikaty – co jest robione dobrze, a co należy usprawnić i dlaczego.
– Nieformalne wsparcie (np. w sprawie X najlepiej rozmawiaj       z Kasią, Zośka wie jak zrobić Y – udzielanie informacji,  które dla nowego pracownika nie są jeszcze znane; pomoc w „poznaniu środowiska”). 
Przywrócenie motywacji, pewności siebie.
Dostarczanie wiedzy w oparciu o wcześniejsze doświadczenia, wnioski.
– Wydobywanie z pracownika zasobów własnych, w które zwątpił.
– Uznanie dla postępów i podnoszenie poprzeczki.
– Mniejsza pobłażliwość dla popełnianych błędów.
– Nacisk na zadania i relacje interpersonalne, zaufanie.
– Brak osobistego nadzorowania zadań.
STYL S3
WSPIERANIE, support

SKIEROWANY DO R3
Etap trzeci – pracownik wdrożony w nową pracę, kompetentny.

Styl efektywny w przypadku pracowników kompetentnych, ale z małą motywacją. 
Nacisk na motywowanie:
– Dowartościowanie i motywowanie – zauważanie dobrej pracy i ocenianie efektów (dzięki, świetnie, bardzo dobrze).
– Zwiększanie zainteresowania pracownikiem – jego rozwojem,       doskonaleniem. 
– Zwiększanie odpowiedzialności – zamiast instrukcji jak coś      wykonać, skupianie się na celu i efekcie oraz pozostawianie       pracownikowi możliwości samodzielnego wyboru sposobu      wykonania zadania.
– Duży nacisk na dobry klimat w pracy.
– Na drugim planie – troska o skuteczność.
– Docenianie, pochwały, zauważanie, dowartościowanie.
– Budowanie, zacieśnianie relacji.
– Potwierdzanie, że kierownik widzi dobrą pracę i wierzy w kompetencje pracownika.
– Zwiększanie odpowiedzialności,      angażowanie w nowe zadania.
STYL S4
DELEGOWANIE

SKIEROWANY DO R4
Etap czwarty – pracownik samodzielny.

Sprawdza się w stosunku do osób zmotywowanych, które pracują samodzielnie i mają wysokie kompetencje.
Stawianie nowych wyzwań
– Zwiększanie samodzielności i odpowiedzialności pracownika.
– Delegowanie nowych zadań (aby pracownik nie stracił motywacji i nie wpadł w rutynę).
– Dobór zadań motywujących pracownika ze względu na: złożoność/trudność, odpowiedzialność, ważność dla firmy, interesujących, prestiżowych (np. uruchomienie nowego departamentu, zbadanie nowych rynków, zastępowanie menedżera, wdrażanie nowych pracowników, uczenie innych, reprezentowanie firmy w ważnych rozmowach handlowych, naradach, spacjalista).
– Zauważanie pracownika i jego dobrej pracy.
– Stawianie pracownika jako wzór dla innych.
Zapobieganie znużeniu, rutynie pracownika.
Dowartościowanie, uznanie dla jego wysokiej wartości dla firmy.
– Subtelne doradztwo i niewidoczna kontrola, kierowanie działaniami z boku.
– Delegowanie osobistej odpowiedzialności.
– Poszerzanie samodzielności, dawanie wyzwań, nowych i nietypowych zadań.
– Wyróżnianie, docenianie pracy.
– Dawanie możliwości wyboru, rozwoju, spacjalizacji, ścieżki kariery, awansu.

Zostaw swój komentarz