Rola lidera w budowaniu motywacji pracowników
Czym się kierować kompletując zespół pracowników?
Czy poszukując ich wystarczy skoncentrować się na identyfikowaniu odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia, czy może cech osobowości?
Jaką mamy pewność, że zatrudniani przez nas ludzie będą tworzyć zgraną, rozumiejącą się i wydajnie pracującą grupę?
Z pewnością nie ma idealnego pracownika. Wiele cech, które chcielibyśmy zaleźć w jednej osobie – wzajemnie się wyklucza. Czy można wymagać od pracownika, aby był dynamiczny, ekspansywny, rzutki, kreatywny i jednocześnie systematyczny, skrupulatny i spokojny?Kompletując zespół należy szukać tych, którzy są znakomicie przygotowani do wykonywania przyszłych obowiązków i tych, którzy może są najsłabsi merytorycznie, ale mają niewykorzystany jeszcze potencjał.
Trzeba przemyśleć poniższe czynniki:
Każdy człowiek ma własną, niepowtarzalną osobowość. Ludzi różni sposób myślenia, emocje, zachowania. Źródło tych różnic to ludzki umysł. Rozważania o nowoczesnym zarządzaniu, przywództwie, stylach kierowania, budowaniu autorytetu należy zacząć rozgraniczenia dwóch pojęć: menedżer i lider. Pojęcia te często są używane zamiennie, bowiem oba odnoszą się do ludzi posiadających władzę, wpływających na losy swojej firmy i zatrudnionych w niej pracowników. Osoby te nie tylko zajmują różne stanowiska w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, ale mają także różne uprawnienia oraz różne role do odegrania.
Obie role wiodące, ale różne.
Menedżer i lider to dwa różne umysły w jednej organizacji. Obie funkcje różni szerokość perspektywy, z jakiej ujmują działanie firmy.
Czym się różni POSTAWA menedżera od postawy lidera?
LIDER
MENEDŻER
Gdyby istniał tylko jeden typ zarządzającego firmą – menedżer, doprowadzić by to mogło organizację do zbiurokratyzowania. Po pewnym czasie takie przedsiębiorstwo byłoby odporne na wszelkie innowacje, osiągnęłoby stagnację. Wszystko to zdarzyłoby się przez wiarę, że jeśli zaplanuje się najdrobniejszy szczegół, opracuje stosowne procedury to ewentualne ryzyko zostanie wyeliminowane, a firma odniesie sukces. W rzeczywistości organizacja bez wizji i elementów twórczych inspirujących pracowników, to organizacja bez pędu do działania.
W większości przypadków dla sprawnego i dynamicznego funkcjonowania organizacji potrzebne są oba umysły, oba typy ludzi. Umysł menedżera dla opracowania procedur i regulaminów pracy oraz umysł lidera – przywódcy dla inspirowania i motywowania ludzi.
Menedżer – może nakazać i polecić wykonanie pracy, zaś lider – potrafi przekonać do jej wykonania.
Czym się różnią się DZIAŁANIA menedżera od działań lidera?
LIDER
MENEDŻER
Rola zawodowa menedżera, czy lidera jest zbiorem zachowań i zadań. Wymogi nie są adresowane do konkretnej osoby, ale do stanowiska. Role menedżera wskazują czego się od niego wymaga, co musi lub powinien robić, jakich postaw się od niego oczekuje oraz kto kontroluje i ocenia jego działanie.
Podział menedżerów – ze względu na role zawodowe:
ROLE STRATEGICZNE
ROLE OPERACYJNE
Jeden człowiek nie jest w stanie pełnić tych ról w sposób doskonały, ponieważ w niektórych punktach wykluczają się. By być skutecznym menedżerem należy pełnić je bezkonfliktowo lub wyróżniać się w jednej z nich. Jest to możliwe, gdy zna się swoje mocne i słabe strony, gdy ma się pozytywny stosunek do siebie i ludzi, gdy akceptuje się różnorodność opinii, kształtuje klimat sprzyjający poszerzaniu horyzontów myślowych, gdy jest się zdolnym do dostrzegania i rozwiązywania konfliktów oraz do podejmowania decyzji.
Sam człowiek, jego postawa, osobiste zaangażowanie w realizację głoszonych haseł, stosunek do ludzi i życia będzie silniejszym czynnikiem motywacyjnym dla pracowników, niż system nagród i kar wypracowany przez organizację.
Kobieta menedżer
Poszukując nowych modeli zarządzania zasobami ludzkimi, które usprawniłyby funkcjonowanie firmy poprzez jak najpełniejsze wykorzystanie możliwości zatrudnionych pracowników, należy zwrócić uwagę na kobiecy styk kierowania, jako nową propozycję dla innowacyjnych organizacji.
Kobiety – ze względu na swą odmienność psychiczną – potrafią nadać zarządzaniu kadrami nowatorski wymiar i aktywniejszy charakter. Kobiety wnoszą do zarządzania takie wartości jak ciepło, szacunek do innych, kształtowanie wiary w siebie, integralne spojrzenie na życie i pracę. Odnoszą one sukcesy, gdyż potrafią motywować załogę. Identyfikują swoje cele z celami firmy. Bardziej zależy im na prestiżu instytucji, w której pracują oraz na rozwoju i pomocy innym. Mężczyznom bardziej zależy na własnym prestiżu.
Kobiecy styl zarządzania oparty jest na emocjach, inteligencji i intuicji. Wpływa znacząco na rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb pracowników (np. uznania, osiągnięć). Pracownicy są publicznie chwaleni za osiągnięcia, co dodatkowo motywuje ich do pracy. Krytyka dotyczy problemu, a nie osoby. To wszystko wpływa na poprawę stosunków międzyludzkich i procesu komunikacji. Również w sposobie komunikowania się kobiet i mężczyzn są różnice. Występują, i to istotne, w sposobie wydawania poleceń. Kiedy np. kobieta menedżer mówi do swojego podwładnego: „Czy mógłbyś mi przynieść raport za 10 minut?”, nie oznacza to, że pyta pracownika, czy ten termin mu odpowiada. Ona po prostu oczekuje spotkania w tym czasie. W tej samej sytuacji mężczyzna menedżer najprawdopodobniej powie: „Proszę o raport za 10 minut” lub „Za 10 minut proszę być u mnie z raportem”.
Kobiety najczęściej stosują sugestię zamiast nakazu. W ich rozumieniu w żaden sposób nie zmienia to intencji i oczekiwań wobec wykonanego zadania. Według kobiet przekaz komunikacyjny jest taki sam, niezależnie od formy – rozkaz, czy sugestia – więc wynik powinien być taki sam. Okazuje się tymczasem, że odbiór przez pracowników tego przekazu może być inny. Pracownikom łatwiej zlekceważyć sugestię, niż nakaz. Dla pracownika sugestia zawsze pozostaje tylko propozycją, a nie rozkazem nie znoszącym sprzeciwu.
Kobiety również znacznie częściej niż mężczyźni używają słowa „przepraszam” i sformułowania „czy mógłbyś”, „jeśli możesz”. Jednak dla nich te zwroty mają nieco inne znaczenie niż dla mężczyzn. Dla kobiety są to zwroty tylko grzecznościowe, które służą złagodzeniu wypowiedzi, ale nie zmieniają jej dyrektywnego znaczenia.
Panie są bardziej emocjonalne niż mężczyźni i większe znaczenie ma dla nich atmosfera w pracy, stosunki interpersonalne. Dla mężczyzny ważny jest komunikat przekazywany podwładnemu, a nie jego forma. Kobieta zacznie od tego, co pracownik zrobił dobrze. Mężczyzna podkreśli niedociągnięcia w wykonaniu pracy.
Cechy naturalne lidera
Zwróćmy uwagę, że niektórych umiejętności nie można się nauczyć, gdyż wynikają one z cech danych człowiekowi przez naturę. Sterling Livingstone w artykule „Mit wykształconego kierownika” zamieszczonym w „Harvard Business Review” napisał, że należą do nich: