Rozwijanie innowacyjności i kreatywnosci w organizacji
Można stworzyć jedynie to, co jesteśmy w stanie sobie wyobrazić. Istnieją jednak narzędzia, które pozwalają rozwijać potencjał twórczy i tworzyć nowe pomysły samemu lub w zespole. Pozwalając na rozwój kreatywności każdego pracownika, firma wspiera w ten sposób tempo powstawania nowych produktów i usług, poprawia metody funkcjonowania i tworzy bogatsze relacje interpersonalne.
Opis
„Rozwijanie innowacyjności i kreatywnosci w organizacji” to szkolenie, które otwiera przed uczestnikami świat nieograniczonych możliwości twórczego myślenia, pozwalając na efektywne rozwiązywanie problemów w grupach projektowych i indywidualnie. Uczestnicy poznają praktyczne techniki stymulowania kreatywności, takie jak burza mózgów, metoda TONI czy praca z metaforami, oraz nauczą się eliminować bariery blokujące innowacyjne myślenie. Dzięki aktywnym ćwiczeniom w realistycznych sytuacjach rozwijają elastyczność, oryginalność i zdolność do generowania nowych pomysłów, a także przyswajają proces twórczy „Looping” — od analizy problemu po wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Szkolenie pozwala wzmocnić potencjał twórczy jednostek i zespołów, przyczyniając się do wzrostu efektywności, dynamiki projektów i budowania bardziej kreatywnych środowisk pracy.
Skierowane do
- Menedżerów, kadry zarządzającej
- Wszystkich, którzy pragną rozwijać swoje zdolności twórczego myślenia.
Cel
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą umieli:
- Zlikwidować czynniki hamujące kreatywność
- Rozwinąć zdolności twórcze
- Przyswoić sobie prosty i określony sposób postępowania
- Wyćwiczyć się w prowadzeniu grupy twórczej
- Umieć oceniać pomysły
Program szkolenia:
1. Rozwijanie zdolności twórczych
- Identyfikacja i eliminacja barier blokujących kreatywność w miejscu pracy.
- Budowanie otwartości na nowe pomysły oraz przełamywanie utartych schematów myślenia.
- Określenie indywidualnych strategii rozwijania kreatywności – techniki stymulujące twórcze myślenie.
- Model „marzyciel – realista – krytyk” w generowaniu i ocenie pomysłów.
- Rozwijanie umiejętności postrzegania problemów z różnych perspektyw – ćwiczenia na spostrzegawczość i elastyczność myślenia.
2. Twórcze rozwiązywanie problemów – proces „Looping”
- Definiowanie problemu i analiza wyzwań z różnych punktów widzenia.
- Generowanie innowacyjnych pomysłów z wykorzystaniem technik kreatywnych.
- Konfrontacja pomysłów z rzeczywistością – testowanie, prototypowanie, modyfikowanie rozwiązań.
- Ocena i selekcja najlepszych koncepcji – kryteria skutecznej oceny innowacji.
- Wdrażanie nowych pomysłów w organizacji – zarządzanie procesem innowacyjnym.
3. Praktyczne ćwiczenia – techniki kreatywności indywidualnej i zespołowej
- Burza mózgów i jej zaawansowane warianty (m.in. odwrócona burza mózgów, metoda SCAMPER).
- Metoda TONI (Twórcze Optymalne Nieograniczone Innowacje) – łączenie analitycznego i intuicyjnego myślenia.
- Technika „trzy życzenia” – swobodne generowanie kreatywnych rozwiązań.
- Ćwiczenia oparte na przeciwieństwach i skojarzeniach – pobudzanie myślenia lateralnego.
- Rozgrzewki kreatywne – praktyczne metody pobudzania wyobraźni przed procesem twórczym.
4. Tworzenie zespołu kreatywnego i zarządzanie innowacyjną kulturą organizacyjną
- Jak prowadzić skuteczne zebrania kreatywności i generować wartościowe pomysły?
- Role i postawy w zespole kreatywnym – jak budować atmosferę sprzyjającą twórczemu myśleniu?
- Motywowanie pracowników do aktywnego angażowania się w proces innowacyjny.
- Tworzenie środowiska wspierającego kreatywność – przestrzeń, kultura organizacyjna, otwartość na eksperymentowanie.
- Case study – analiza i omówienie udanych wdrożeń innowacji w różnych branżach.
Przebieg szkolenia
- Metodologia szkolenia: Interaktywne warsztaty z dużą ilością praktycznych ćwiczeń, analiza case studies, symulacje kreatywnych sesji zespołowych oraz indywidualny coaching kreatywności.
- Nauka poprzez doświadczenie: w tym szkoleniu uczestnik odkrywa siebie, aby następnie odnieść się do tego, co odkrył i odnaleźć własną drogę do budowania relacji z innymi ludźmi
- Pedagogika oparta jest na testach samooceny i licznych ćwiczeniach. Odgrywanie ról pozwala uczestnikom przetestować własne zachowania i wyuczyć się nowych.
- Zastosowanie: uczestnicy pracują nad konkretnymi sytuacjami z życia codziennego, w których chcieliby czuć się pewniej. Rytm pracy na szkoleniu dostosowany jest do możliwości i potrzeb każdego z uczestników.