Rozwijanie innowacyjności i kreatywnosci w organizacji

Rozwijanie innowacyjności i kreatywnosci w organizacji

Można stworzyć jedynie to, co jesteśmy w stanie sobie wyobrazić. Istnieją jednak narzędzia, które pozwalają rozwijać potencjał twórczy i tworzyć nowe pomysły samemu lub w zespole. Pozwalając na rozwój kreatywności każdego pracownika, firma wspiera w ten sposób tempo powstawania nowych produktów i usług, poprawia metody funkcjonowania i tworzy bogatsze relacje interpersonalne.

Opis

„Rozwijanie innowacyjności i kreatywnosci w organizacji” to szkolenie, które otwiera przed uczestnikami świat nieograniczonych możliwości twórczego myślenia, pozwalając na efektywne rozwiązywanie problemów w grupach projektowych i indywidualnie. Uczestnicy poznają praktyczne techniki stymulowania kreatywności, takie jak burza mózgów, metoda TONI czy praca z metaforami, oraz nauczą się eliminować bariery blokujące innowacyjne myślenie. Dzięki aktywnym ćwiczeniom w realistycznych sytuacjach rozwijają elastyczność, oryginalność i zdolność do generowania nowych pomysłów, a także przyswajają proces twórczy „Looping” — od analizy problemu po wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Szkolenie pozwala wzmocnić potencjał twórczy jednostek i zespołów, przyczyniając się do wzrostu efektywności, dynamiki projektów i budowania bardziej kreatywnych środowisk pracy.

Skierowane do

  • Menedżerów, kadry zarządzającej 
  • Wszystkich, którzy pragną rozwijać swoje zdolności twórczego myślenia.

Cel

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą umieli:

  • Zlikwidować czynniki hamujące kreatywność
  • Rozwinąć zdolności twórcze
  • Przyswoić sobie prosty i określony sposób postępowania
  • Wyćwiczyć się w prowadzeniu grupy twórczej
  • Umieć oceniać pomysły

Program szkolenia:

1. Rozwijanie zdolności twórczych

  • Identyfikacja i eliminacja barier blokujących kreatywność w miejscu pracy.
  • Budowanie otwartości na nowe pomysły oraz przełamywanie utartych schematów myślenia.
  • Określenie indywidualnych strategii rozwijania kreatywności – techniki stymulujące twórcze myślenie.
  • Model „marzyciel – realista – krytyk” w generowaniu i ocenie pomysłów.
  • Rozwijanie umiejętności postrzegania problemów z różnych perspektyw – ćwiczenia na spostrzegawczość i elastyczność myślenia.

2. Twórcze rozwiązywanie problemów – proces „Looping”

  • Definiowanie problemu i analiza wyzwań z różnych punktów widzenia.
  • Generowanie innowacyjnych pomysłów z wykorzystaniem technik kreatywnych.
  • Konfrontacja pomysłów z rzeczywistością – testowanie, prototypowanie, modyfikowanie rozwiązań.
  • Ocena i selekcja najlepszych koncepcji – kryteria skutecznej oceny innowacji.
  • Wdrażanie nowych pomysłów w organizacji – zarządzanie procesem innowacyjnym.

3. Praktyczne ćwiczenia – techniki kreatywności indywidualnej i zespołowej

  • Burza mózgów i jej zaawansowane warianty (m.in. odwrócona burza mózgów, metoda SCAMPER).
  • Metoda TONI (Twórcze Optymalne Nieograniczone Innowacje) – łączenie analitycznego i intuicyjnego myślenia.
  • Technika „trzy życzenia” – swobodne generowanie kreatywnych rozwiązań.
  • Ćwiczenia oparte na przeciwieństwach i skojarzeniach – pobudzanie myślenia lateralnego.
  • Rozgrzewki kreatywne – praktyczne metody pobudzania wyobraźni przed procesem twórczym.

4. Tworzenie zespołu kreatywnego i zarządzanie innowacyjną kulturą organizacyjną

  • Jak prowadzić skuteczne zebrania kreatywności i generować wartościowe pomysły?
  • Role i postawy w zespole kreatywnym – jak budować atmosferę sprzyjającą twórczemu myśleniu?
  • Motywowanie pracowników do aktywnego angażowania się w proces innowacyjny.
  • Tworzenie środowiska wspierającego kreatywność – przestrzeń, kultura organizacyjna, otwartość na eksperymentowanie.
  • Case study – analiza i omówienie udanych wdrożeń innowacji w różnych branżach.

Przebieg szkolenia

  • Metodologia szkolenia: Interaktywne warsztaty z dużą ilością praktycznych ćwiczeń, analiza case studies, symulacje kreatywnych sesji zespołowych oraz indywidualny coaching kreatywności.
  • Nauka poprzez doświadczenie: w tym szkoleniu uczestnik odkrywa siebie, aby następnie odnieść się do tego, co odkrył i odnaleźć własną drogę do budowania relacji z innymi ludźmi
  • Pedagogika oparta jest na testach samooceny i licznych ćwiczeniach. Odgrywanie ról pozwala uczestnikom przetestować własne zachowania i wyuczyć się nowych.
  • Zastosowanie: uczestnicy pracują nad konkretnymi sytuacjami z życia codziennego, w których chcieliby czuć się pewniej. Rytm pracy na szkoleniu dostosowany jest do możliwości i potrzeb każdego z uczestników.

Zostaw swój komentarz